Ja, ik heb er veel gezien. Wat me opviel, was de discrepantie tussen de Braziliaanse catalogi en de nummering van modellen die in de VS werden verkocht. Uit mijn onderzoek is gebleken dat dit in 1998 begon en sindsdien erger werd.
Pas onlangs stopte Rossi (geĂŻntegreerd in Taurus) met het gebruik van de nummers 7 en 8 als eerste cijfer op roestvrijstalen revolvers.
Andere leden hier op dit forum stuurden me echter Interarms-catalogi uit die tijd, waarin elke Rossi-revolver in kaliber .357 Magnum werd geadverteerd als model 971.
Pas nu komt er wat informatie aan het licht: Rossi had een leveringscontract met Interarms te vervullen, maar besloot, aangezien het op de rand van het faillissement stond en een onzekere toekomst had, gebruik te maken van kant-en-klare revolvers van de productielijn (van elk model, zolang ze in kaliber .357 Magnum zijn) en te stempelen als "Model 971" om dit laatste contract te vervullen.
Sommige modellen die nooit officieel in Braziliaanse catalogi bestonden, werden ook in de VS verkocht, enkele echte "Frankensteins" die in elkaar werden gezet met onderdelen van verschillende modellen. Het drijft iedereen tot waanzin.
Toch slaagden enkele high-end Braziliaanse verzamelaars erin enkele modellen te bemachtigen die nooit officieel in catalogi stonden of nooit verder kwamen dan de prototypefase, zoals een exacte kopie van het S&W-model 581, maar dan in .38 Special.