Taurus Firearm Forum banner

Rossi M971

8.2K views 44 replies 7 participants last post by  DKLT  
#1 ·
Ik heb net een Rossi model 971 gekocht van GunBroker. Zag er echt mooi uit en ik was op zoek naar een goedkope 357 mag met verstelbaar vizier om te dragen als back-up tijdens het jagen op herten of gewoon als draagpistool tijdens het wandelen in het zwarte berengebied van Pennsylvania. Moet ik iets weten over dit pistool? Het leek erop dat het niet veel gebruikt was, want er zat geen sleepring op de cilinder. Dit pistool is van roestvrij staal en kostte me slechts $400 plus verzendkosten.

#5 ·
Het is een eerlijke deal en biedt veel functies zoals, hertenverzorger, zwartbèren geluidsmaker. Ik draag tijdens het jagen de S&W 686 6 inch omdat ik er ook graag mee jaag. Best veel herten op mijn conto ook. Gefeliciteerd!
Ik bezat ooit een model 686 S&W. Ik kocht het in het eerste jaar dat ze uitkwamen. Mooi uitziend pistool en nauwkeurig, maar veel te zwaar voor mij om in een heup-holster te dragen. Ik kan een hert doden met een 4" loop 357, want dat heb ik al gedaan op ongeveer 60 meter. Het rende ongeveer 25 meter en viel alsof het tegen een muur aan liep.

#3 ·
Als uw revolver roestvrij staal is, is het geen "echte" Model 971.

Het echte model 971 is geblauwd, 4 inch loop. Bekijk de Rossi-catalogi die ik heb geplaatst.

Aan het einde van Rossi als onafhankelijk bedrijf, in 1998, werden veel revolvers van verschillende modellen willekeurig gestempeld als "Model 971" om de gevraagde hoeveelheid op de laatste exportpartij te voltooien voordat Taurus Rossi kocht.

#4 ·
Als je revolver van roestvrij staal is, is het geen "echte" Model 971.

De echte model 971 is geblauwd, 4 inch loop. Bekijk de Rossi-catalogi die ik heb geplaatst.

Aan het einde van Rossi als onafhankelijk bedrijf, in 1998, werden veel revolvers van verschillende modellen willekeurig gestempeld als "Model 971" alleen om de gevraagde hoeveelheid op de laatste exportpartij te voltooien voordat Taurus Rossi kocht.
Ik denk dat je het mis hebt, want het is geen 721, die qua uiterlijk het dichtst bij de 971 kwam. Het heeft de geribbelde loop en de onderlug. Het jaar van fabricage ligt ruim voor 1998.

#11 · (Edited)
Ik heb de 971-stempel op de loop al uitgelegd. Ongeveer 971 op het frame van de greep, Rossi stempelde alleen de "families" op het frame, niet per se het modelnummer. Zo kon hetzelfde frame bijvoorbeeld worden gebruikt voor een Model 97 (dezelfde revolver met een loop van 3 inch) of 974 (loop van 2 inch).

Heb je de datum aan de linkerkant van het frame van de greep gecontroleerd? Deze praktijk werd in 1998 voor een korte periode stopgezet, omdat het datumstelsel in dat jaar veranderde in een Taurus-systeem (twee letters voor het serienummer). De laatste revolvers gemaakt door Rossi als onafhankelijk bedrijf hebben meestal een ster met 6 punten in hetzelfde gebied van het frame en vervangen soms het Rossi-logo op de greepschilden.

Controleer de technische gegevens in de Rossi-catalogus van 1995 die ik heb gedeeld. Het is de meest betrouwbare bron om het exacte model te kennen vanwege de puinhoop die eind jaren 90 is gemaakt.

Ik weet dat het voor een Amerikaan moeilijk is om deze wanorde te begrijpen die Rossi in 1998 teisterde. Het is zelfs verwarrend voor een Braziliaan zoals ik!

Daarom probeer ik alle mogelijke documentatie te verzamelen, zoals de catalogi van die tijd. En dit wordt nog ingewikkelder omdat veel van dit materiaal alleen in het Portugees bestaat. Sommige dingen werden alleen verzonden naar eigenaren van wapenwinkels of, indien gevraagd, naar wetshandhavers.

Daarom probeer ik dit materiaal te vertalen en de hier gestelde vragen te beantwoorden.

De andere kant is dat veel vuurwapens van Rossi en Taurus, vanwege wettelijke beperkingen, niet in Brazilië werden verkocht en hier niet eens bekend zijn. Ik ontdek altijd iets nieuws (voor mij) met wat er in dit forum wordt geplaatst.

#12 ·
Ik heb de 971-stempel op de loop al uitgelegd. Over 971 op het frame van de greep, Rossi stempelde alleen de "families" op het frame, niet per se het modelnummer. Zo kon bijvoorbeeld hetzelfde frame worden gebruikt voor een Model 97 (dezelfde revolver met een loop van 3 inch) of 974 (loop van 2 inch).

Heeft u de datum aan de linkerkant van het frame van de greep gecontroleerd? Deze praktijk werd in 1998 voor een korte periode stopgezet, omdat het datumstelsel in dat jaar veranderde in een Taurus-systeem (twee letters voor het serienummer). De laatste revolvers die door Rossi als onafhankelijk bedrijf werden gemaakt, hebben meestal een ster met 6 punten in hetzelfde gebied van het frame en vervangen soms het Rossi-logo op de greepschilden.

Controleer de technische gegevens in de Rossi-catalogus van 1995 die ik heb gedeeld. Het is de meest betrouwbare bron om het exacte model te kennen vanwege de puinhoop die eind jaren 90 is gemaakt.

Ik weet dat het voor een Amerikaan moeilijk is om deze wanorde te begrijpen die Rossi in 1998 teisterde. Het is zelfs voor een Braziliaan als ik verwarrend!

Daarom probeer ik alle mogelijke documentatie te verzamelen, zoals de catalogi van die tijd. En dit wordt nog ingewikkelder omdat veel van dit materiaal alleen in het Portugees bestaat. Sommige dingen werden alleen verzonden naar eigenaren van wapenwinkels of, op verzoek, naar wetshandhavingsinstanties.

Daarom probeer ik dit materiaal te vertalen en de hier gestelde vragen te beantwoorden.

De andere kant is dat veel vuurwapens van Rossi en Taurus, vanwege wettelijke beperkingen, niet in Brazilië werden verkocht en hier niet eens bekend zijn. Ik ontdek altijd iets nieuws (voor mij) met wat er in dit forum wordt geplaatst.
Ik heb gezegd dat ik het nog niet heb ontvangen. Gaat alleen uit van wat de verkoper me heeft verteld.

#14 ·
Ja, ik heb er veel gezien. Wat me opviel, was de discrepantie tussen de Braziliaanse catalogi en de nummering van modellen die in de VS werden verkocht. Uit mijn onderzoek is gebleken dat dit in 1998 begon en sindsdien erger werd.

Pas onlangs stopte Rossi (geĂŻntegreerd in Taurus) met het gebruik van de nummers 7 en 8 als eerste cijfer op roestvrijstalen revolvers.

Andere leden hier op dit forum stuurden me echter Interarms-catalogi uit die tijd, waarin elke Rossi-revolver in kaliber .357 Magnum werd geadverteerd als model 971.

Pas nu komt er wat informatie aan het licht: Rossi had een leveringscontract met Interarms te vervullen, maar besloot, aangezien het op de rand van het faillissement stond en een onzekere toekomst had, gebruik te maken van kant-en-klare revolvers van de productielijn (van elk model, zolang ze in kaliber .357 Magnum zijn) en te stempelen als "Model 971" om dit laatste contract te vervullen.

Sommige modellen die nooit officieel in Braziliaanse catalogi bestonden, werden ook in de VS verkocht, enkele echte "Frankensteins" die in elkaar werden gezet met onderdelen van verschillende modellen. Het drijft iedereen tot waanzin.

Toch slaagden enkele high-end Braziliaanse verzamelaars erin enkele modellen te bemachtigen die nooit officieel in catalogi stonden of nooit verder kwamen dan de prototypefase, zoals een exacte kopie van het S&W-model 581, maar dan in .38 Special.

#15 ·
Ja, ik heb er veel gezien. Wat me opviel, was de discrepantie tussen de Braziliaanse catalogi en de nummering van modellen die in de VS werden verkocht. Uit mijn onderzoek is gebleken dat dit in 1998 begon en sindsdien erger werd.

Pas onlangs stopte Rossi (geĂŻncorporeerd in Taurus) met het gebruik van de cijfers 7 en 8 als eerste cijfer op roestvrijstalen revolvers.

Andere leden hier op dit forum stuurden me echter Interarms-catalogi uit die tijd, waarin elke Rossi-revolver in kaliber .357 Magnum werd geadverteerd als model 971.

Pas nu komt er wat informatie aan het licht: Rossi had een leveringscontract met Interarms te vervullen, maar besloot, aangezien het op de rand van het faillissement stond en een onzekere toekomst had, kant-en-klare revolvers van de productielijn te gebruiken (van elk model, zolang ze in kaliber .357 Magnum zijn) en te stempelen als "Model 971" om dit laatste contract te vervullen.

Sommige modellen die nooit officieel in Braziliaanse catalogi voorkwamen, werden ook in de VS verkocht, sommige echte "Frankensteins" die werden geassembleerd met onderdelen van verschillende modellen. Het drijft iedereen tot waanzin.

Toch slaagden enkele high-end Braziliaanse verzamelaars erin om enkele modellen te verkrijgen die nooit officieel in de catalogus stonden of nooit verder kwamen dan de prototypestadium, zoals een exacte kopie van het S&W-model 581, maar dan in kaliber .38 Special.
Nou, van de foto's die ik van mijn pistool van de verkoper heb ontvangen, ziet het er precies uit als een geblauwde 971, alleen SS. Hij zei dat er geen andere modelaanduidingen waren buiten de 971 die op 2 plaatsen was gestempeld. En bovendien, als het schiet en accuraat is, kan het me niet schelen. Ik heb een goede wapensmid die het kan repareren als het ooit kapot gaat.

#16 · (Edited)
Nee
Welnu, van de foto's die ik van mijn verkoper van mijn pistool heb ontvangen, ziet het er precies uit als een geblauwde 971, alleen SS. Hij zei dat er geen andere modelmarkeringen waren buiten de 971 die op 2 plaatsen was gestempeld. En trouwens, als het schiet en nauwkeurig is, kan het me niet schelen. Ik heb een goede wapensmid die het kan repareren als het ooit kapot gaat.
Welnu, het echte mysterie begint. De Rossi die ik kocht, heb ik net ontvangen en hij is uit 2000, maar heeft nog steeds interarms-rolmarkeringen. Op het frame van de greep staan ​​deze nummers gestempeld: 710 03 95.

#19 ·
Bij nadere beschouwing lijkt de datumstempel 2009 te zijn. Dat is met een vergrootglas.
Rossi-revolvers gemaakt na 1998 volgen het Taurus-systeem voor de productiedatum, gecodeerd in twee letters voor het serienummer.

De "2000" of "2009" is slechts een volgnummer van de assemblage, dat aangeeft dat onderdelen op elkaar zijn afgesteld en afgesteld.

#22 ·
Wanneer bood Rossi een vernikkelde optie aan, aangezien dit geplateerd lijkt te zijn en geen roestvrij staal?
Ik geloof dat die vernikkelde optie rond 1984 stopte, toen Rossi roestvrijstalen modellen uitbracht. Er wordt geen melding gemaakt van deze optie in catalogi van 1989 of later, maar het is zeker dat vernikkelde revolvers in 1984 nog steeds beschikbaar waren. De "710" roestvrijstalen serie werd begin jaren 90 uitgebracht.

#23 ·
@Twobits, probeer de magneet op het pistool - - loop, frame, cilinder. De meeste roestvrijstalen zullen een magneet nauwelijks of helemaal niet aantrekken.

Vernikkeld koolstofstaal is als "Glom !".

#24 ·
De magneet plakt, maar de verkoper zegt nog steeds dat het roestvrij staal is. Wat betekent de 710 die op het handvat is gestempeld? Betekent dit de 71-serie? Ik geloof dat de 971 deel uitmaakte van de 71-serie. Heb ik gelijk? Ik zal later vandaag foto's van het pistool plaatsen, aangezien ik op mijn werk ben.

#25 ·
Magneet plakt maar verkoper zegt nog steeds dat het roestvrij staal is. Wat betekent de 710 die op het handvat is gestempeld? Betekent dit de 71-serie? Ik geloof dat de 971 deel uitmaakte van de 71-serie. Heb ik gelijk? Ik zal later vandaag foto's van het pistool plaatsen, want ik ben aan het werk.
Het is roestvrij staal. Roestvrij staal dat in messen en vuurwapens wordt gebruikt, is van een magnetische legering. Er is niet-magnetisch roestvrij staal, maar dat wordt niet in vuurwapens gebruikt.
Ik wacht op foto's om u betere antwoorden te kunnen geven.

#28 ·
Het "echte" Model 971 is geblauwd, de extractorstangafdekking is niet cilindrisch en het vizier is direct op de loop bewerkt, niet een apart onderdeel zoals bij 711.

Uw revolver is blijkbaar een Model 711 (dat oorspronkelijk een gladde cilinder heeft) met een 761 cilinder (die een geventileerde rib heeft) - of een 761 met een 711 loop.

De "76"-serie was een lichtere versie van de "71"-serie - gegroefde cilinder en geventileerde rib voor 76, gladde cilinder en niet-geventileerde rib voor 71.

Model 761 wordt alleen getoond in catalogi van na 1995 (ik heb er geen, maar ik heb het enige tijd geleden gelezen).

Er is geen identiek model in de catalogi die ik heb.

Weet u nog wat ik zei over "Factory Frankensteins" Rossi revolvers?

De datum die op de grip is gestempeld, laat zien wanneer HET FRAME is gesmeed, niet wanneer het pistool is afgemaakt. Rossi had de procedure om het serienummer pas na goedkeuring van de kwaliteitscontrole te stempelen. Om deze reden geven sommige serienummertabellen aan dat het pistool nooit de datum had die op het gripframe is gestempeld.

Ik blijf geloven dat uw revolver een van die revolvers is die op noodbasis zijn geassembleerd om te voldoen aan het laatste Interarms-contract in 1998 (drie jaar na de productiedatum van het frame), willekeurig geassembleerd uit componenten die op voorraad waren. En ze waren allemaal gestempeld met "M971".

Uw pistool heeft ook de 6-puntige ster, die meestal alleen in dit laatste Interarms-contract te vinden is.

Maar als hij lood op de juiste plaats spuugt, is er geen reden om verdrietig te zijn over de identiteitscrisis van zijn revolver.

#30 · (Edited)
Waar heb je de 6-puntige ster gezien? Niet in mijn foto's. En niet iedereen is het met je eens.
Je hebt een foto gestuurd die de linkerkant van het handvatframe laat zien. De 6-puntige ster staat op 2 uur van de dwarsspeld. Omcirkeld in rood.
Image

Een vriend heeft een catalogus uit 1996. Ik heb hem om foto's gevraagd.

Welk nummer is op het frame gestempeld dat te zien is met de cilinder open?

#33 ·
En er staat nergens dat de 6-puntige ster een onderscheidend kenmerk was voor het laatste contract van Interarms met Rossi.
Ik heb deze informatie gekregen van voormalige Rossi-medewerkers. Het is de enige manier om de gaten te vullen die aanwezig zijn in de boeken van Dr. Tocchetto (de enige betrouwbare bron over Taurus en Rossi).

Trouwens, Dr. Tocchetto stemde ermee in om een Engelse editie van zijn boeken te publiceren, vanwege het gebrek aan informatie over Braziliaanse wapens in de VS. De CEO van Taurus/Rossi gaf hem al groen licht, aangezien zelfs het klantenservicepersoneel van Taurus in uw land geen betrouwbare bron heeft om correcte en accurate antwoorden aan klanten te geven, vaak een onbevredigende service biedt wanneer er naar productiedata wordt gevraagd.

Ik verwacht dat de boeken van Dr. Tocchetto beschikbaar zouden kunnen zijn in de VS.

#37 ·
Als je echt wilt helpen, welke grepen kan ik dan krijgen voor mijn revolver die iets dikker zouden zijn? Ik ben gewend om een ​​9mm dubbelstack van Walther te schieten en dit lijkt me gewoon onhandig met dunne grepen.
Ik ken maar twee dikkere opties: originele houten fabrieks grips en Braziliaanse "Combat" merk (zijn lelijk en goedkoop, maar vult beter grote handen). www.combatonline.com.br

#36 ·
Er zijn Rossi-revolvers gemaakt in zijn laatste ademtochten verkocht in Brazilië (geen Interarms-markeringen) gemarkeerd met die 6-puntige ster, soms verving het ook het Rossi-logo op de grepen. De meeste hiervan (vooral modellen 941 en 31) worden in grote hoeveelheden tegen zeer lage prijzen verkocht aan particuliere beveiligingsbedrijven. De prijs was destijds 40-50% van een Taurus 82. Ik heb er minstens een dozijn van behandeld als wapeninstructeur voor beveiligingspersoneel.

#40 ·
Ik heb hetzelfde pistool, ook gestempeld met 971, met een loop van 2-3/4". De loop is net lang genoeg dan de uitwerperstang om een volledig omhulde uitwerperstang te hebben met de borgpen die het open uiteinde van de uitwerperstang "vergrendelt". En het is absoluut roestvrij staal. Ik heb er geen foto's van, maar ik kan er een paar maken om te plaatsen. Ziet er net zo uit als deze.
Image

#41 ·
Ik heb hetzelfde pistool, ook gestempeld met 971, met een loop van 2-3/4". De loop is net lang genoeg dan de uitwerperstang om een volledig omhulde uitwerperstang te hebben met de borgpen die het open uiteinde van de uitwerperstang "vergrendelt". En het is absoluut roestvrij staal. Ik heb er geen foto's van, maar ik kan er een paar maken om te plaatsen. Ziet er net zo uit als deze.
Image
Leuk.

#45 ·
Hallo, ik vond de informatie in deze thread erg nuttig.

Ik heb onlangs een M720 gekocht en overweeg een m971 te kopen om erbij te passen. Als ik het goed begrijp, zou een roestvrijstalen m971-revolver met de massieve (niet-gegroefde) cilinder in de vroege jaren 90 zijn gemaakt, correct?

OP, ooit problemen gehad met je 971?